logga
Därför funkar inte nyhetsbrevet


Patsi Krakoff har bakgrund som journalist och legitimerad psykolog. Hon har arbetat med nyhetsbrev sedan 1998 - först tryckta nyhetsbrev. Omkring år 2000 gled det allt mer över mot elektroniska nyhetsbrev och 2003 gav hennes företag inte ut några tryckta nyhetsbrev utan endast elektroniska.
Hon driver skrivbloggen:
www.writingontheweb.com
Blogg för coacher och konsulter:
www.contentforcoachesandconsultants.com
Numera bor Patsi Krakoff i Ajijic i Mexico. Hon har bott länge i Frankrike och andra delar av Europa.
− För tio år sedan besökte jag Stockholm. Det är en underbar stad, säger hon.

— de vanligaste felen


Läst eller inte läst? Det är den avgörande frågan om ett företags nyhetsbrev ska generera affärer eller inte. Ofta beror ”inte läst” på några typiska och vanliga fel.
Det säger Patsi Krakoff, känd e-postmarknadsförare i USA och specialiserad på hur man skapar framgångsrikt innehåll.
− Varje vecka granskar jag hundratals e-postutskick och hela tiden ser jag vissa fel som kommer igen och igen, säger hon.

Här är Patsi Krakoffs lista på de vanligaste felen:
1. Opersonligt och för mycket företagsjargong.
2. Skrikigt, med utropstecken, ord i fet stil och versaler och för många uppmaningar att agera (call to action).
3. Tråkigt innehåll, dålig ämnesrad, trista rubriker och puffar.
4. För mycket innehåll, spretigt med för många olika ämnen.
5. Inifrån- och ut-perspektiv. Man talar för mycket om det egna företaget utan att tänka på varför det är intressant för läsaren.
6. Beskrivande texter utan mål och särskild mening, utan en enda call to action. Texter som ger känslan: ”Jaha, det var intressant, och sedan?”

− Kom ihåg att ett nyhetsbrev ska informera, utbilda, underhålla och ge något av värde till sina läsare. Annars slösar du bara med dina läsares tid, säger Patsi Krakoff.
− Värdet för läsaren måste förmedlas snabbt, tydligt och på ett fångande och engagerande sätt. Det är inte lätt!
Publicerat maj 2009.



- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - ->
Hallå där: Kontakta EdWork om ditt företag behöver hjälp med att skapa framgångsrikt redaktionellt innehåll. Vi kan hjälpa till att skriva, redigera eller ge kurser. Klicka för kontaktinfo.

bild
Kungsgatan 62 (4tr)   111 22 Stockholm       Kontakta oss!