logga
Vilken dag är bäst att ge ut nyhetsbrevet?

/><br/>
					<em></em></p>
					
					<p class=
När Apsis gjort provutskick tillsammans med olika kunder har resultaten ofta visat på stora skillnader mellan olika utgivningsdagar.

























Torsdagar är den klart vanligaste dagen för e-postutskick, men det betyder inte att det är den bästa dagen, säger Anders Frankel, expert på e-postmarknadsföring och vd för företaget Apsis.
Men vilken dag är då bäst? Frågan dyker ständigt upp.

Det korta svaret:
Bästa dag beror på vilka mottagarna är.
− Att välja utgivningsdag är för viktigt för att göras slentrianmässigt, säger Anders Frankel.
Hans recept är att testa och åter testa genom att till exempel segmentera upp utskicket i delar som skickas på olika tider. Skillnaden i utfall kan vara stor.
Ulf Engborg, konsult på e-postverktygsleverantören Netoptions, fick nyligen frågan på en konferens.
− Jag tillhör den gamla skolan. Jag tror framförallt på förmiddagar tisdag, onsdag och torsdag, sade han.

Det längre svaret:
Apsis har drygt 3 000 kunder som använder företagets verktyg för att skapa elektroniska nyhetsbrev. En genomsnittlig dag gör dessa företag tillsammans omkring tre miljoner utskick, men på torsdagar ligger siffran istället runt 4,5 miljoner utskick – omkring 50 procent mer än normalt. Detta stämmer väl överens med intrycket de flesta har från sina egna inboxar. Torsdagar tycks vara den populäraste dagen att ge ut nyhetsbrev.
− För mig betyder det att det är då man inte ska skicka ut sin information. Konkurrensen om läsarnas uppmärksamhet ökar ju när många brev tas emot i stort sett samtidigt, säger Anders Frankel. Han får ofta frågan om vilken utgivningsdag man ska välja, men har inget generellt svar att ge:
− Det är unikt för varje företags verksamhet, och jag brukar ge rådet att testa vilken dag som är bäst genom att göra flera provutskick. Dela upp din prenumerantlista i fem lika stora delar, skicka samma brev på olika dagar och se när det är flest som öppnar.
Den här typen av test görs alltför sällan, menar Anders Frankel. När han själv har gjort provutskick tillsammans med olika kunder har resultaten ofta visat på stora skillnader mellan olika utgivningsdagar. − Skillnaden i öppningsfrekvens har varit runt 20 procent mellan den bästa och den sämsta dagen, säger han.
Men vilken dag som är bäst – eller sämst – varierar alltså från fall till fall.
Publicerat maj 2009.



- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - ->
Sprak, sprak: reklam: Om du vill veta mer, kontakta EdWork Klicka för kontaktinfo. (Öppnas i eget fönster)

bild
Kungsgatan 62 (4tr)   111 22 Stockholm       Kontakta oss!