logga
Tryckt eller digitalt?


- Det är ett beslut jag aldrig ångrar. Tidningen är mycket framgångsrik och den är bara min! säger Genevieve Schmitt om sitt beslut att starta en onlinetidning.
































































— det är frågan


Ibland kan en tryckt tidning helt ersättas av en onlinepublikation och ibland är det tveksamt om man ska ha nån närvaro på nätet överhuvudtaget.

Women Riders Now
I Emigrant, Montana, i USA driver Genevieve Schmitt sin framgångsrika onlinetidning Women Riders Now för motorcykelåkande kvinnor. År 2000 startade hon tidningen i tryckt version som anställd på ett förlag. När förlaget valde att lägga ner ”hennes” tidning – ”against my professional judgement” – tog hon saken i egna händer. Hon insåg att det skulle bli för kostsamt att starta en papperstidning, så hon tog sina besparingar och startade ett eget onlineförlag och gav ut webbtidningen Women Riders Now 2005.
– Det är ett beslut jag aldrig ångrar. Tidningen är mycket framgångsrik och den är bara min! För ett år sedan startade Genevieve Schmitt också ett nyhetsbrev som ackompanjerar och speglar tidningens innehåll samt har egna nyheter. Den blir som onlinetidningens förlängda arm som gör läsarna påminda om dess existens i inkorgen.
–Jag önskar att jag hade gjort det tidigare för det är ett värdefullt redskap för att få läsare att regelbundet gå in på hemsidan.
Se hennes onlinetidning (öppnas i eget fönster)

Kupé
Nyligen tog Nordiska Tidningsbolaget över produktionen av SJs tidning Kupé. Tidningen har en upplaga på mellan 120.000 – 150.000 exemplar och distribueras ombord på tågen. Relationen med läsaren skiljer sig från exempelvis en månadstidning. Ombord på tåget har läsaren en tät kontakt med Kupé, men utanför spårområdet kan det gå timmar, dagar, veckor, månader innan tidning och läsare möts igen, beroende på hur ofta personen åker tåg. Kupé har ingen närvaro på nätet.
Håkan Lövström är VD för Nordiska Tidningsbolaget.
Skulle en hemsida eller ett nyhetsbrev fungera för en tidning som Kupé?
– Ja, Kupé ska fungera som en inspirationsskrift och de researtiklar vi har ska vara inspirerande. Dessa skulle vara en anledning till att finnas på nätet. På SJs hemsida finns en avdelning som heter Upplevelser, där skulle tidningen kunna finnas som en PDF-version, vilket inte är det allra bästa, men en början. Hur det kan utvecklas från det stadiet kan jag inte säga så mycket om. Det handlar om hela SJs digitala utveckling.

Helsingborgs Dagblad
Helsingborgs Dagblad ABs vision är att utvecklas från en stor morgontidning till det ledande medieföretaget i nordvästra Skåne. Man vill bli en central informationskälla och nyhetsförmedlare i regionen, oavsett medium. Informationen som medieföretaget producerar ska kunna publiceras via alla kanaler de har.
Mikael Rosenlöf är redaktionschef på HD och berättar att en ny kanal, utöver hemsidan, var nyhetsbrevet Dagens som lanserades i slutet av 2004.
– Tanken med Dagens är att vara en service till besökarna och dessutom driva trafik till sajten. Dagens skickas ut varje dag klockan 11.15 och innehåller de viktigaste nyheterna från hemsidan. Här finns korta sammanfattningar och länkar till nyheterna på startsidan, samt topprubriker från lokalredaktionerna och tidningens övriga avdelningar.
Nyhetsbrevet har inte blivit nån hit. Det har få prenumeranter. Men det ses som ett komplement till tidningen och hemsidan.
Se nätupplagan(öppnas i eget fönster)
Publicerat maj 2009.


- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - ->
Varning, reklam: EdWork skriver pressreleaser, artiklar till webb, till kundtidningar, nyhetsbrev med mera.
Kontakta EdWork

bild
Kungsgatan 62 (4tr)   111 22 Stockholm       Kontakta oss!