logga























Vad motiverar mottagare att öppna nyhetsbrevet?

1. 54 % De produkter eller tjänster som presenteras.
2. 40 % Välformulerade texter/rubriker.
3. 35 % Ämnesraden.
4. 33 % Erbjudanden (exempelvis rabatter, kampanjer).
5. 12 % En stor bild.
6. 9 % Flera små bilder.

Resultaten är från undersökningen E-mail Marketing Content Best Practices: Identifying the Impact of Content on Response Behaviour. Den har några år på nacken (2005) men textens betydelse på webben har bekräftats i ett antal andra undersökningar både före och efter. Se till exempel resultat om webbläsning från ögonrörelseforskning vid
Poytner Institute
i Florida i USA.

Andra faktorer som styr öppnandet och som inte var del av denna undersökning är sådant som grad av relevans för mottagaren, tid för utskick, bransch med mera.
De 1 166 mottagare som deltog kunde ge flera svarsalternativ (därför är slutresultatet över 100 procent).
Undersökningen genomfördes av dåvarande Jupiter Research, numera en del av Forrester Research.

Publicerat februari 2009.
Om du vill kommentera denna artikel eller har något särkilt du tycker vi bör skriva om, maila: nyhetsbrev@edwork.se

bild
Kungsgatan 62 (4tr)   111 22 Stockholm       Kontakta oss!