logga
Siffran: 4 är mer än 1, sade Ogilvy

David Ogilvy med pipan i mun
Ogilvy, 1911-1999, predikade tidigt vad många webbsidor och nyhetsbrev fortfarande inte tar hänsyn till:
Människor skannar texten innan de läser den och de läser vidare endast om informationen är relevant.

Apropå formgivning som fångar uppmärksamhet, sade reklamlegenden David Ogilvy att fyra gånger fler läser bildtexten än brödtexten och tio gånger fler läser rubriken än brödtexten. En viktig orsak är att människor ofta börjar sin läsning med att skanna.
Ogilvy pratade om detta redan på 50-talet och skriver om det in sin bok: Ogilvy on advertising.

Hans slutsatser stämmer väl med de senaste rönen i eyetracking (ögonrörelseundersökningar) om hur man läser nyhetsbrev, artiklar och annat på webben.
Slutsats: Använd bildtexter och rubriker. De är extremt viktiga.
Skribenten Jeff Sexton uppmärksammar detta i ett läsvärt inlägg i nyhetsbrevet Futurenow – better marketing.
Ta en titt på artikeln
(Öppnas i eget fönster)

Publicerat augusti 2009.




- - - - - - - - - - - - - - >
Vad gör vi? EdWork hjälper företag att göra redaktionellt innehåll och är specialiserat på nyhetsbrev

Vi kan:
...redigera det du/ni skriver.
...skriva artiklar.
...hålla kurser/föreläsningar/coacha
...sköta produktionen från A till Ö.
Den nivå som passar er.

Klicka för kontaktinfo.

bild
Kungsgatan 62 (4tr)   111 22 Stockholm       Kontakta oss!