logga
Varför ska vi inte skriva ”Läs mer” i webblänkar?

Stefan Pelc
Webbredaktör Stefan Pelc på Funka Nu, som är specialister på tillgänglighet, menar att alla användare har nytta av länkar som innehåller relevanta ord som förklarar innehållet.

































Länkar från webbartiklar och nyhetsbrev ska vara skrivna så att de är begripliga även utanför sitt sammanhang, eftersom länkarna ofta presenteras helt för sig själva i hjälpmedel för gravt synskadade.
Och även för personer som inte är synskadade är begripliga länkar att rekommendera eftersom de spar redaktionell yta. Dessutom uppskattas de av sökmotorer.

− Texten "Läs mer" säger inte mycket till användaren, säger Stefan Pelc, webbredaktör på företaget Funka Nu, som är specialister på tillgänglighet.
Om det finns flera länkar med orden "Läs mer" på webbsidan blir det ordentliga problem för synskadade. En användare som inte ser måste klicka på varje länk och läsa innehållet mer noggrant för att försöka förstå vilken text "Läs mer" hör ihop med. Först därefter blir länken begriplig. Är det fel måste man backa och välja nästa "Läs mer" för att hitta rätt text.

Skärmläsaren skannar av webbsidor
Detta beror på att synskadade internetanvändare använder ett hjälpmedel som kallas skärmläsare. Med hjälp av skärmläsaren skannas webbsidor och nyhetsbrev av på information som rubriker, underrubriker, ingresser, punktlistor, bilder och länkar. Skärmläsaren översätter sedan innehållet och presenterar det via en punktskriftsdisplay där användare kan läsa av innehållet med fingertopparna.

− Att länkarna presenteras för sig själva, utanför sitt sammanhang i skärmläsaren, beror på att det blir lättare att navigera på webbsidan. Genom att skumläsa i länklistan kan man snabbare nå målet med sitt internetanvändande, förklarar Stefan Pelc.

Bra för seende också
Han tillägger att alla användare, inte bara synskadade, har nytta av att länkar är skrivna så att de är begripliga även utanför sitt sammanhang:
− Om det finns flera ”Läs mer” på en sida måste vi anstränga oss mer för att se vart de leder. Det handlar om att visualisera innehållet på bästa möjliga sätt och att utnyttja ytan för att få in relevant information även i länkarna.
Stefan Pelc lyfter fram ytterligare en aspekt av frågan, nämligen sökmotoroptimering:
− Sökmotorer tittar igenom länkarna på en sida, och relevanta ord i länken ger ett högre värde hos Google. ”Läs mer” ger däremot inget värde, säger han.

Publicerat augusti 2009.

- - - - - - - - - - - - - - >
Vad gör EdWork?
Vi hjälper företag att göra redaktionellt innehåll och är specialiserat på nyhetsbrev

Vi kan:
...redigera det du/ni skriver.
...skriva artiklar.
...hålla kurser/föreläsningar/coacha
...sköta produktionen från A till Ö.
Den nivå som passar er.


bild
Kungsgatan 62 (4tr)   111 22 Stockholm       Kontakta oss!